perjantai 25. tammikuuta 2013

Varsinainen leipuri Hiiva

Arvatkaa mitä oon tänään tehnyt, leiponut pahaa pullaa. Siis voi K-market minkä mulle teit. Kävelin vähän  epätietoisena mitä herkkuja ostaisin sisälle kaupaan ja heti sisäänkäynnillä mun nenääni kantautui ihana pullantuoksu. Vaikka tiedän että gluteenittomista pullista en vaan saa hyviä tai edes pullan näköisiä - (yläasteen köksäntunnilla mun korvapuustini olivat kanootin muotoisia) niin jossain mielenhäiriössä ja siinä tuoksujen huumassa päätin että minähän leivon tänään pullaa!

Noh, kaikki sujui hyvin siihen asti kun piti käydä leipomaan niitä itse pullia.. Olin laittanut jauhoja jo ihan liikaa taikinaan ja se oli silti tahmeata. Päätin kuitenkin urhoollisena käydä tekemään korvapuusteja ajatellen että "tää gluteeniton taikina nyt vaan on tämmöstä", noh lopulta tulos oli kasa taikinaa, voita, kanelia ja sokeria jonka päätin kuorruttaa kerroksella pullataikinaa. Päälle kanelia ja sokeria ja eikun uuniin. Ja sitten muistin että piti voidella kananmunalla. No se ei olisi kyllä mun pullaani enää pelastanut. Viidentoista minuutin päästä Mauno Munakello pirahti ja eikun pullan kimppuun.

Ja mä en vaan tajua että mihin se voi ja sokerimäärä oikein katosi!! Siis mun pulla oli ehkä mauttominta pullaa mitä oon eläissäni syönyt. Löysin yhden mehevän kohdan vaikka koko taikinaan tuli 100 grammaa voita ja päälle ladoin ties minkä verran ja silti sain metsästää sitä täytettä siitä "pullasta"!! Että kiitos vaan pullanhimosta lähikauppa!! 

The Pulla

2 kommenttia:

  1. Voihan pulla! Joskus oon tehny gluteenittomia pullia ja muistaakseni tohon jauhojen määrään auttaa ainakin se, että laittaa eka vaan puolet jauhoista, sit antaa sen seistä joku 15 minuuttia, että ne jauhot turpoo. Sit laittaa loput jauhot. Mut kyl sitä jauhoa saa käyttää aika paljon siinä leipomisvaiheessakin, on se sen verran löysää. Mitä jauhoja käytät?

    VastaaPoista
  2. No niimpä, mulla oli Semperin Fin Mix joka on kyl muuten toiminu ihan hyvin.. Okeii, ens kerralla täytyy kokeilla noin ja lisätä vaa jauhoja paljon kunhan taas uskaltaudun pullan leipomiseen :D Kiitos vinkeistä

    VastaaPoista